Číslo 1/2007
Otopné období 2005/06 v Praze z hlediska klimatických veličin 4,2 MBAnotace...Článek informuje o průběhu a charakteru otopné sezóny 2005/06 v Praze. Z naměřených klimatických prvků v observatoři Praha-Karlov jsou stanoveny hodnoty veličin nezbytných pro výpočet potřeby tepla pro vytápění denostupňovou metodou pro uvedenou sezónu a je vyhodnocena její energetická náročnost v porovnání s předchozím otopným obdobím a s padesátiletými normály. Další vybrané údaje dokreslují klimatické podmínky v Praze a rekapitulují ráz počasí během tohoto období v celé České republice. | Ptáková, D. | 2 - 9 |
Kaple sv. Kříže na Karlštejně po šesti letech 1,4 MBAnotace...Článek s odstupem šesti let rekapituluje přístup k řešení jednotky pro úpravu vzduchu v kapli sv. Kříže státního hradu Karlštejn a poukazuje na úspěšný šestiletý provoz jednotky. Mikroklimatická ochrana 129 středověkých deskových obrazů v kapli spočívá na udržení termodynamické rovnováhy mezi deskami a upravovaným vzduchem. Tato rovnováha je vyjádřena ukazatelem u a jeho časový průběh je uveden v grafech. V závěru je vyjádřeno poděkování řešitelským týmům. | Němeček, M., Bednář, P. | 10 - 14 |
Počítačové simulace vnitřního klimatu v kancelářském prostoruAnotace...Počítačovou simulací (CFD) jsou předpověděny rychlosti proudění a teploty v kancelářské místnosti s prosklenou fasádou. Posouzen je vliv distribuce vzduchu stropní štěrbinou a vliv podlahového konvektoru na mikroklima v zimním období. K posouzení jsou vyhodnoceny vertikální a horizontální teplotní profily a profily rychlostí v místnosti. Výsledky ukazují příznivý vliv konvektoru, pokud je umístěn podél prosklené stěny. | Schwarzer, J., Drkal, F. | 15 - 18 |
Požární zkouška v tunelu Mrázovka a dopady do systému větrání 9,3 MBAnotace...V příspěvku je popsána požární zkouška v automobilovém tunelu Mrazovka, jež byla uskutečněna v srpnu 2004 v rámci ukončení řešeného projektu COST. Dále jsou uvedeny výsledky zkoušky a dopady na systém větrání tunelu. Součástí jsou také informace o návrhu větrání v komplikovaných tunelových stavbách MO v Praze a rozbor směrnice, požadavků a metodiky návrhu koncepce větracích systémů s dopadem na bezpečnost v tunelech. | Pořízek, J. | 19 - 24 |
Hlučnost termostatických ventilů 1,3 MBAnotace...Článek se zabývá problematikou hlučnosti termostatických ventilů ve vztahu k hydraulickým poměrům v otopné soustavě. Prezentovaná fakta jsou výsledkem experimentů na reálných termostatických ventilech. Zjištěné hladiny akustického tlaku A v kontrolních místech jsou dány do souvislostí s Nařízením vlády č. 148/2006 Sb. | Nový, R., Kučera, M. | 27 - 31 |
Klimatizace kolejových vozidel 4,4 MBAnotace...V současnosti se stále zvyšují nároky na komfort v dopravních prostředcích. Tento trend se uplatňuje nejen u rychlovlaků a běžných železničních vozů, ale také u tramvají a vozů metra. Klimatizační zařízení prostoru cestujících a kabiny řidiče je již několik let standardním vybavením vozů v zemích s teplým klimatem. V zemích s mírným klimatem, např. ve střední Evropě, se často volí kombinace klimatizační jednotky pro kabinu řidiče s topnou a větrací jednotkou prostoru cestujících i z důvodů úspor pořizovacích a provozních nákladů. | Doubek, P. | 32 - 34 |
Environmentální hodnocení spotřeby elektrické energie 52,4 kBAnotace...V článku profesora Petráka a následném "Vysvětlení a poznámky k textu" od docenta Brože jsou popsány dva pohledy na environmentální hodnocení spotřeby elektrické energie. Je na čtenáři, aby si vytvořil vlastní úsudek. Předností obou částí příspěvku je vyjasnění stanovisek a pohledů na podklady pro hodnocení ekologických přínosů úspor elektrické energie. | Petrák, J. | 35 - 36 |
Tepelné prostředí v prostoru s kapilárními rohožemi 6,4 MBAnotace...Článek analyzuje výsledky měření tepelného stavu prostředí u velkoplošného systému vytápění a vysokoteplotního chlazení. Rozebírá možnosti využití systémů s kapilárními rohožemi, nezabývá se však ekonomickým hodnocením systému ani návratností investic. | Zmrhal, V. | 37 - 41 |
Spalování biomasy - odprašování 473 kBAnotace...Autor se zabývá problematikou spalování biomasy a následného odlučování tuhých příměsí. Uvádí příklad instalace kotle o výkonu 1,1 MW spalujícího dřevní štěpku, kde ČIŽP vyžadovala zpřísněný emisní limit pro tuhé znečišťující látky (TZL) a jejich dvoustupňové odlučování. Poukazuje na neoprávněnost tohoto požadavku z hlediska naší legislativy a nevhodnost dvoustupňového odlučování s textilním filtrem pro tato zařízení, neboť filtr po krátké době provozu vyhořel. Uvádí výsledky měření emisí TZL a CO za mechanickým odlučovačem (multicyklonem), které prokázaly, že i při jednostupňovém odlučování mechanickým odlučovačem lze s rezervou dosáhnout i zpřísněný emisní limit pro TZL. | Hejma, J. | 42 - 44 |